Tuesday, 21 October 2014

Kampung Melilas

Finally, I manage to go to Kampung Melilas. This is my first time there. Took us around 2 hours 40 minutes to reach there by boat from Sungai Mau. Took some photos and videos there. Also signed the visitors book in the Longhouse

Overall.... very nice trip, good experience, tiring (especially total around 5 hours sitting down in the small boat) and at least I can say that I've been to Melilas.

Kampung Melilas

balai ibadat Kampung Melilas

rumah panjang Kampung Melilas

rumah panjang Kampung Melilas

rumah panjang Kampung Melilas

sekolah rendah Kampung Melilas

sekolah rendah Kampung Melilas

Yesterday, me and my colleague was suppose to do a site survey at Melilas. We started out our journey from office (Kiulap) around 7:40am. I've already made an appointment to meet up with a couple of Telbru staffs nearby Sungai Liang Mosque by 8:30am.

From Sungai Liang we drove to Sungai Mau which is around 10 to 15 minutes drive at Jalan Labi. At Sungai Mau a small boat waited us to bring us to Melilas. Since now is a rainy season, I was told that it should only take us around 3 hours to reach our destination by boat. If it were dry season it can take more than 4 hours to reach there.

See the map below to see where is Melilas

Melilas - Google map

Almost one hour into our boat ride suddenly our boat engine broke down. The boat driver told us that we have no choice but to row back to Sungai Mau. 5 minutes then we saw a boat approaching us... it's the Melilas Imam going back to Melilas. We stop him... our boat driver ask him if he can pull us back to Sungai Mau which he willingly accepted. 

It took almost 2 hours for us to go back as we can't really go that fast! We were actually lucky.... for one hour I didn't see any other boat pass by us.

Boat from Sg. Mau

http://rezafaizal.blogspot.com/2007/06/no-melilas.html

Saturday, 11 October 2014

Bandar Seri Begawan

Pada hari kedua di Brunei, aku bangun lebih awal sebab dah dapat pengajaran di Miri hari sebelum tu, jam 6 pagi di Brunei, matahari dah mula naik. Jadi aku kejutkan wife untuk siapkan beg sebab akan pulang ke Miri pagi tu. Tapi sebelum pulang ke Miri, kami berhasrat nak melawat sekitar Bandar Seri Begawan, kali ini ditemani oleh Pak Ngah dan Mak Ngah. Hentian pertama ialah Kompleks Jabatan Perdana Menteri. Kompleks ni ilham dari Putrajaya rasanya. Sempatlah pose depan Jabatan Perdana Menteri Brunei ni. Sama juga seperti di Malaysia, di Brunei, bangunan Jabatan Perdana Menterinya ada 2 buah. Ini adalah kompleks yang utama. Di Brunei, Perdana Menterinya ialah Sultan Brunei sendiri. Bak kata Pak Ngah, Brunei ni kiranya Sultan Brunei punyalah. Di Brunei tiada Pilihan Raya, semua Menteri dilantik oleh Sultan sendiri.

Jabatan Perdana Menteri Brunei


Bangunan Alat-Alat Kebesaran Diraja

BANGUNAN Alat-Alat Kebesaran Diraja atau dikenali dengan nama Inggerisnya sebagai The Royal Regalia Building (RRB) mula dibuka rasmi pada 30 September 1992 oleh Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan Haji Hassanal Bolkiah Mu'izzaddin Waddaulah, Sultan dan Yang Di-Pertuan NegaraBrunei Darussalam.

Bangunan Alat Kebesaran Di Raja Brunei

Bangunan ini merupakan bangunan yang mempamerkan sebahagian besar Alat-Alat dan Perhiasan Diraja yang diwarisi sejak turun-temurun zaman-berzaman sebagai lambing kebesaran Kerajaan Negara Brunei Darussalam.

Bahkan reka bentuk Bangunan Alat-Alat Kebesaran Diraja ini juga turut menggabungkan ciri-ciri Konsep Melayu Islam Beraja dan telah menjadi salah satu mercu tanda di Bandar Seri Begawan, ibu negeri negara ini."

Dewan utama Royal Regalia Building


Seterusnya kami singgah di Bangunan Alat Kebesaran Di Raja Brunei. Masuk ke Galeri ni adalah percuma. Masuk je terasa sejuk nyaman, rasa nak berguling je atas karpet tu. Anak-anak aku apa lagi, berlari ke sana ke mari, berguling-gulingan sampai kena tegur dengan makcik-makcik yang bertugas di bangunan tu.

Dalam bangunan ni, segala beg kena simpan dalam locker. Tak boleh ambil gambar dalam galeri ni kecuali di ruang utama saja. Bangunan ni cukup besar sampai aku tak dapat nak tengok keseluruhan pameran yang ada sebab mengejar anak-anak. Antara yang dipamerkan termasuk hadiah-hadiah persembahan kepada Sultan Brunei, sejarah keluarga dan alat-alat kebesaran yang semuanya keemasan.

Masjid Sultan Omar Ali Saifuddin

Selepas puas melawat mana yang terdaya, kami terus ke Masjid Sultan Omar Ali Saifuddin yang berdekatan. Masjid ni boleh dikatakan mercu tanda utama Brunei lah. Dikatakan kubahnya bersalut emas. Jubin-jubin di tempat wuduk pun dicat warna keemasan sampai silau nak berjalan dek pancaran matahari. Sempat aku iktikaf sekejap dalam masjid ni. Syukur kerana diberi peluang. Dalam masjid ni tak dibenarkan ambil gambar. Saiz dewan solat masjid ni taklah besar sangat, hiasan dalam masjid ni agak klasik dan ada kerosakan yang menunjukkan masjid ni dah lama.

Tak sangka pulak Pak Ngah dan Mak Ngah hantar kami sampai ke Tutong, separuh perjalanan dah. Dalam 50km lagi dah boleh sampai Miri. Pak Ngah ajak kami berhenti rehat di Restoran Haji K.K.Koya dan Anak-Anak. Kata Mak Ngah, rojak di sini adalah yang terbaik kat Brunei.
Restoran Haji K.K. Koya

Dah kata rojak terbaik, haruslah aku cuba. Pada aku biasa je kot. Mungkin kat Brunei, rojak ni yang terbaik, Aku pun tak pasti berapa harganya sebab Pak Ngah yang bayar semua.

Rojak popular di Brunei

Lepas habis sepinggan rojak, aku nampak ada kuih berbalut dalam kertas coklat. Tertulis kat situ, 'Madu Kasirat', macam sedap je.. macam best je.. macam nak try je.. Aku cuba le ambil satu, Mak Ngah kata nak makan kuih tu kena cubit sikit-sikit. Buka je balutan, aku nampak kuih ni macam 'wajik sirat' kat semenanjung. Tapi bila cubit dah rasa, kuih ni lebih berderai dan bukan pejal macam 'wajik sirat'.. rasanya pedas dan berrempah. Boleh memanaskan badan dan melancarkan peredaran darah, kata Pak Ngah. Aku tak boleh makan kuih ni, aku ada high blood, takut badan panad kot jadi apa-apa. Dah lah jauh beribu kilometriko dari rumah.
madu kasirat

http://jariyangbersuara.blogspot.com/2013/12/bandar-seri-begawan.html

Monday, 6 October 2014

Journey from Miri To Brunei

Hari kedua di Miri, kami bersiap agak lewat, belum dapat biasakan diri dengan keadaan di Miri yang Subuhnya lebih awal, jadi jam 6 pagi tu dah macam jam 7 pagi di Semenanjung. Lepas bersiap, kami bersarapan dulu di rumah keluarga adik ipar. Lebih kurang jam 10 lebih barulah gerak keluar. Kami singgah di E-mart Jalan Tudan untuk menukar Ringgit kepada Dolar Brunei. Kami ambil kesempatan ronda-ronda dalam E-mart ni. Meriah juga E-mart ni, macam-bacam barangan dijual dari barangan dapur basah sehinggalah ke pakaian dan barangan am. Di kawasan luar, terdapat peniaga yang menjual kuih-muih, ikan kering, terubuk masin dan sayuran tempatan, tapi aku tak sempat nak ambil gambar.. malu lah.. Semasa kami sampai di E-mart, hanya ada satu Money Changer yang dah buka iaitu yang terletakm disebelah supermarket. Kadar tukaran pagi tu ialah RM257 = Dollah Brunei 100.

Di sini juga ada jual keropok-keropok dan kuih tempatan. Tapi yang aku jumpa kebanyakannya peniaga yang tak bertudung. Aku tak nak terbeli makanan dari orang bukan Islam, ragu-ragu dengan halal haram dia. Yang peniaga Islam takdelah pulak jual keropok yang aku berkenan.
jambatan sungai tujoh

Lepas selesai buat tukaran wang dan beli beberapa barang, aku teruskan perjalanan ke CIQ Sungai Tujuh melalui Kuala Baram, dari E-mart, belok ke kiri, tak perlu nak patah balik ke bandar sebab E-mart ni terletak dalam perjalanan ke CIQ Sungai Tujuh. Perjalanan ke CIQ Sungai Tujuh mengambil masa dalam 15 minit sahaja. Bila jumpa jambatan yang tinggi semacam tu, hati aku semakin berdebar-debar. Kali pertama memandu masuk negara orang. Macam-macam yang aku fikir, boleh ke aku bawa kereta orang ni masuk.

Plaza Tol Sungai Tujoh
Turun je dari jambatan tu terus nampak Plaza Tol Sungai Tujuh. Kereta dikenakan bayaran RM10. Sepanjang perjalanan rasa sepi je. Tak banyak kereta yang lalu lalang. Sampai di roundabout, terus masuk ke Kompleks ICQS Sungai Tujuh ni. Masa masuk dalam ni, aku jadi macam rusa masuk kampung. Tempat ni macam mati, macam dilanda garuda.. takde kenderaan lalu lalang, aku tak tahu nak masuk mana sebab terlepas signboard lorong masuk untuk kereta.

Akhirnya aku nampak sebuah kereta di roundabout nak masuk ke ICQS, aku terus follow, baru aku perasan ada signboard lorong masuk untuk kereta. Sebelum ni aku perasan lorong untuk lori dan trellar je. Masuk terus melalui kaunter Imigresen, serahkan pasport. Masa ni aku buat2 muka confidence je.. Alhamdulillah, xde banyak cakap, lepas cop, mamat Imigresen tu serahkan pasport semula dan aku terus melalui kawasan kompleks CIQ lama yang terbiar, keadaan jalan pun teruk berlubang dan lecak.

Selepas melalui Kompleks lama yang terbiar macam pekan dalam Walking Death tu, kami pun melepasi sempadan dan masuk ke Brunei. Perasaan bercampur baur, gembira, teruja, takut. Pertama kali masuk ke Brunei. Aku terus melalui pemeriksaan Imigresen Brunei untuk cop passport. Alhamdulillah, takde banyak cakap, senang betul nak masuk Brunei ni.

Aku terus memandu menuju kaunter Kastam pula, pada fikiran aku, mestilah Kastam Brunei ni akan selongkar beg, buka bonet kereta sebab di Brunei ni tak boleh bawa masuk rokok dan arak. Buka cermin tingkap kereta, pegawai tu cuma minta .Borang Masuk Sementara Bagi Kenderaan Persendirian'. Aku bagitahu yang aku takde borang tu, pegawai tu terus bagi borang dan minta aku isi di depan dan jangan blok jalan.

Aku pun park kereta kejap kat tepi jalan dpan kaunter tu dan isteri isikan borang yang diberi. Pemilik kenderaan ni dah siapkan salinan geran kereta yang aku sewa ni, jadi takde masalah untuk isi maklumat yang diperlukan dalam borang tu. Lepas selesai isi borang, aku siap dengan bawa salinan geran dan pasport terus menuju kaunter Kastam tadi untuk serahkan borang tu. Pegawai tu terus cop tanpa semak apa-apa pun.. alahai.. senangnya.. Kalau aku seludup orang dalam bonet kereta pun rasanya boleh kot.. ha ha ha.. Lepas cop, borang tadi diserah semula pada aku untuk semakan masa balik nanti. Syukur.. Syukur.. Syukur.. aku secara sah berada di Negara Brunei Darussalam. 

Keluar saja dari Kompleks ICQS ni, terkejut aku tengok betapa banyak kereta yang beratur dari Brunei masuk ke Miri. Dari Miri masuk ke Brunei boleh dikatakan macam takde orang sampai aku sesat barat.. Tapi dari Brunei masuk ke Miri..fuhh..berkilometriko kenderaan beratur.. Risau pulak macamna nak balik nanti, mau berejam duduk dalam kereta bertaur nak balik.. hu hu..

Tol Jambatan Rasau Kuala Belait

Kupon Tol Rasau Kuala Belait Brunei
Aku meneruskan perjalanan ke arah Kuala Belait sampailah ke Tol Jambatan Rasau Kuala Belait. Di sini kereta dikenakan bayaran sebanyak B$3.. Lebih kurang RM7.80 lah duit kita.. Maka bermulalah perjalanan sejauh lebih 110 kilometer menuju ke Bandar Seri Begawan melalui Seria, Tutong dan Jerudong. Keadaan jalanraya di kawasan ni beralun-alun dan aku dapat tengok kerja-kerja menaiktaraf jalan sedang dijalankan, InsyaAllah lain kali datang jalan dah cantik kot..
Papan tanda 'zikrullah' sepanjang perjalanan di Brunei.. Supaya sentiasa dalam lindungan Allah..
Selepas hampir 2 jam memandu, akhirnya aku sampai di Bandar Seri Begawan, terus suruh isteri call Mak Ngah untuk ambil kami. Tapi aku tengok meter minyak tinggal 2 bar, risau kalau tak cukup minya, terus aku cari stesen minyak di dalam Pusat Bandar. Di Brunei, stesen minyak dimonopoli oleh Shell. Aku masuk ke stesen, tapi staff stesen situ kata mereka tak boleh jual minyak pada pengguna kenderaan Malaysia, aku tanya di mana lagi aku boleh isi minyak. Staff tu suruh aku patah balik ke Gadong kerana di Gadong ada stesen minyak yang boleh jual pada kenderaan luar. Lebih kurang 15 minit memandu, aku sampai di Gadong, dan sekali lagi diberitahu stesen itu juga tidak menjual minyak untuk kenderaan asing. Aku mulalah naik angin. Sebab aku berada di tengah bandar, bukan di sempadan. Di Malaysia takdelah sampai tidak benarkan kenderaan luar isi minyak, cuma pengisian terhad dan cuma dilaksanakan di stesen yang berdekatan sempadan, di stesen lain tiada masalah. Kejam sungguh kerajaan Brunei ni buat peraturan macam ni. Brunei memang bukan pusat pelancongan, sebab tu sistemnya tidak mesra pelancong. Akhirnya staff stesen di Gadong tu menunjukkan aku sebuah lagi stesen di seberang jalan yang boleh menjual minyak untuk kenderaan asing.
Pam khas untuk kenderaan luar Brunei.. Ron97..
Akhirnya dapat juga aku tambah tangki minyak sebanyak B$20 bersamaan RM52 dapatlah isi 19 liter Ron 97. Sebelum tu Mak Ngah menghubungi isteri supaya menunggu di Majis Jamek. Memandangkan internet handphone takde untuk aku buka google, aku tanya pada staff stesen tu di mana Masjid Jamek, katanya dia tak tahu. Macam nak cakap dengan taknak cakap je. Tak mesra langsung orang di Brunei ni. Seperti yang aku cakapkan tadi, Brunei bukanlah negara yang 'tourist friendly', mereka tak harap pendapatan dari sektor pelancongan sebab pendapatan dari minyak pun dah melambak-lambak.. Rupa-rupanya Masjid Jamek terletak berdekatan saja dengan stesen tu.. tapi dah nama sombong dan tidak mesra pelancong..

Aku berpatah balik ke Pusat Bandar Seri Begawan dan singgah di Tamu Kianggeh. Aku terus minta isteri call Mak Ngah untuk jemput kami di Kianggeh. Tamu Kianggeh ni merupakan salah satu tarikan pelancong. Semasa aku sampai di sini, waktu sudah jam 2 petang, jadi banyak peniaga yang dah tutup gerai. Aku sempat jalan sekitar tamu ni, takdelah besar mana kawasan ni pun. Tamu ni terletak ditepi Sungai Kianggeh, sebab tu nama dia Tamu Kianggeh. Semasa berjalan disekitar Tamu ni pun, peniaga di sini bukan seperti di tempat lain yang menawar barangan mereka pada kita.. senyap saja suasananya.. Aku tak ambil gambar di sini sebab ada beberapa gerai yang letak kad tertulis 'No Photography Please'.. Memang sombong.. Di bawah jambatan-jambatan Sungai Kianggeh ni pula terdapat beberapa bot untuk lawatan ke Kampung Air Kianggeh. Tapi seperti peniaga di Tamu, pengusaha bot ini pun tiada usaha panggil pelancong untuk guna service mereka, mereka harap pelancong sendiri yang panggil mereka. Untuk aktiviti ni, aku memang tak berminat sebab aku bawa anak-anak yang lasak. Bot yang digunakan pun kecil dan tidak berbumbung. Risau kalau jadi apa-apa, tunggulah anak-anak dah besar dulu baru boleh nak naik bot-bot sebegini..
Akhirnya Pak Ngah dan Mak Ngah sampai di Kianggeh. Inilah kali pertama aku jumpa Pak Ngah. Mak Ngah pernah datang ke Malaysia, jadi aku pernah jumpa dia sekali sebelum ni. Mak Ngah ni merupakan adik kepada mak mertua aku. Dia berkahwin dengan orang Brunei (Pak Ngah) yang ketika tu bekerja di Malaysia. Akhirnya Mak Ngah jadi Pemastautin Tetap di Brunei. Pak Ngah dan Mak Ngah mengajak kami terus ke rumah mereka yang etrletak di Lambak Kanan, Muara, Brunei kerana dia dah siapkan makanan.

Tulisan jawi pada papan billboard di Brunei

Tulisan jawi pada papan iklan kedai-kedai di Brunei

Pada sebelah malam, Pak Ngah dan Mak Ngah bawa kami ke Pasar Malam di Gadong. Malangnya, dalam perjalanan ke Gadong, hujan turun dengan lebat.. sedey.. sedey.. Tapi Pak Ngah masuk juga ke kawasan Pasar Malam tu dan ketika tu hujan dah mula reda. Jadi, Pak Ngah, anak Pak Ngah dan aku saja yang turun untuk mencari makanan. Suasana dan barangan yang dijual di Pasar Malam Gadong ni, boleh dikatakan 95% serupa dengan Pasar Malam di Saberkas, Miri. Nasi dan kuih-muih yang dijual juga lebih kurang sama, cuma rasa makanan di Brunei tidak semanis makanan di Miri. Di sini juga terdapat ramai peniaga menjual ikan bakar seperti di Saberkas. Pak Ngah belikan beberapa jenis kuih-muih tradisional Brunei dan Nasi Ayam Penyet untuk makan makam kami sekeluarga.

Kuih-muih Brunei

http://jariyangbersuara.blogspot.com/2013/12/jalan-jalan-ke-miri-brunei.html

Wednesday, 24 September 2014

Drive From Brunei to Limbang

makam raja ayang

Miri, seawal 8.00 pagi lagi aku dan Cikgu Bad sudah mencari teksi untuk ke perhentian bas ke Brunei, setelah di sembelih RM10.00 kami dihantar ke stesen bas (bersebelahan bangunan Pelita Tuanku) yang terletak kira-kira 700 meter dari hotel penginapan. Kami mengambil bas Miri ke Belait dengan kos RM7.50 dari Miri ke Sg Tujoh dan RM5.50 dari Sg. Tujoh ke Belait.

Perjalanan sebenarnya cuma mengambil masa 2 jam tetapi akibat proses imegresen di Kompleks Imegresen Sg. Tujoh dan pertukaran bas ia mengambil masa selama lebih 3 jam untuk sampai ke Kuala Belait. Dari Kuala Belait kami terpaksa ke Seria untuk ke Bandar Seri Begawan, dengan bayaran BND1.00 (BND1.00 bersamaan dengan RM2.45) kami sampai di Seria dengan menggunakan bas kecil dan berhawa dingin. Di Seria sumber minyak sangat dasyat kerana kita akan dapat melihat laluan paip minyak dan pengepam minyak betul-betul berada bersebelahan rumah mereka!. Mungkin kerana itu minyak petrol cuma bernilai sekitar BND0.50 dan diesel bernilai BND0.30 di sini.

TAIB

Seria pekan sebesar Bintangor di Sarawak cuma dapat menawarkan bas tidak berhawa dingin ke Bandar Seri Begawan dengan tambang berjumlah BND6.00. Perjalanan selama 2 jam itu tidaklah membosankan kerana kami dapat melihat keindahan kampung-kampung dimana terdapat binaan rumah yang diperbuat daripada batu tetapi bercirikan Melayu. Kami sampai di Bandar Seri Begawan lebih kurang jam 4.00 petang dan dapat mencari hotel low cheap berhadapan dengan Brunei Hotel dengan bayaran BND39.00 tanpa kemudahan tv.

Brunei Hotel

Sebelum berjalan-jalan kami menjamah makanan di sebuah restoren, dengan BND5.70 aku mendapat kailan ikan masin, rendang daging dan teh o ais Di sini makanan yang dihidangkan sangat banyak iaitu dua kali ganda daripada biasa dan jarang dapat kita habiskan. Kemudian kami terus ke Tamu Kianggeh yang menyediakan pelbagai barangan dapur dan kraftangan.

Kemudian dengan bayaran BND20.00 kami menaiki bot dengan kuasa kuda 60 menjelajah Kampung Air yang mempunyai prasarana yang lengkap seperti sekolah dan balai bomba. Perjalanan diteruskan dengan melawat Masjid Sultan Ali Saifuddieen dan di teruskan ke Istana Nurul Iman. Jarak Istana sangat jauh dari bandar (kira-kira 3-4km), keputusan aku dan Cikgu Bad untuk berjalan kaki adalah keputusan yang salah kerana selepas jam 7 malam langsung tidak kelihatan teksi dan bas di sini hingga memaksa kami berjalan kaki pulang walaupun dalam keletihan. Istana yang terbesar di dunia ini dikawal ketat sama-ada di jalan darat di hadapan mahupun di jalan air di belakangnya.


Sebelum ke hotel kami sempat singgah di Tamu (seperti Maplay di PJ)yang menyediakan pelbagai jenis makanan tempatan seperti Ambuyat dan Nasi Katok. Nasi Katok cuma berharga BND1.00 yang terdiri daripada nasi dua kali ganda di Malaysia, seketul ayam goreng dan sambal yang agak masam kerana ada rasa petai di dalamnnya. Ambuyat pula merupakan makanan yang berlendir (sagu agaknya kelihatan seperti kanji) yang dimakan bersama lauk dan sayur. Malam di Bandar Seri Begawan tidaklah meriah sangat, tetapi cukup selesa untuk aku yang suka sekali melihat kemeriahan jeti sungainya yang tidak pernah lekang dengan bunyi enjin 60 kuasa kuda mengambil penumpang walaupun pada waktu malam.

Balai Alat Kebesaran Diraja brunei

Keesokannya awal pagi kami bersarapan di Restoren Mak Ngah berhampiran hotel, dengan kos tiga kuih BND1.00. Antara kuih yang popular ialah kelupis iaitu pulut yang di kukus di dalam sejenis daun dan dicicah dengan kari. Kami mengambil keputusan pergi Balai Alat Kebesaran Diraja yang terletak bersebelahan dengan dataran, adalah kesilapan besar tidak datang ke sini kerana kita dapat melihat bagaimana cara kehidupan di Raja dan peralatan yang digunakan secara dekat. Kebanyakan peralatannya diperbuat daripada emas dan dikawal dengan kawalan yang paling ketat. Di sini juga banyak dijual cenderamata yang murah seperti topi,pen dan mug yang berharga BND3.50 (aku menghabiskan wang sebanyak BND26.00 untuk cenderamata).

Kemudian setelah bertanya dengan orang di sini kami berjaya mendapatkan teksi sapu dengan kos BND40.00 untuk menghantar kami ke Masjid Jamek Asr Hassanil Bolkiah, Bubungan Dua Belas dan Muzium. Untuk mencari teksi di sini sangat susah kecuali di stesen teksi dan tambangnya sangat mahal. Masjid Jamek Asr Hassanil Bolkiah yang dibina pada 1988 sangat indah buatannya dan istimewanya kubahnya diperbuat daripada emas. Di Bubungan Dua Belas pula merupakan tempat hubungan antara Brunei dan British berlangsung (ia juga kediaman Residen British) dimana Ratu Elizabeth pernah sampai ke sini pada 1992.

Lawatan kami yang terakhir adalah ke Muzium yang terletak di Kota Batu merupakan bekas tapak purba kerajaan Brunei. Banyak maklumat yang diperolehi di sini yang pasti ia tidak banyak sangat berbeza dengan orang Melayu di Nusantara. Untuk ke bandar dari sini kami mengalami masalah kerana sukar mendapat bas dan teksi di sini. Aku terpaksa menahan kereta orang awam dan dengan jasa baik orang sini secara percuma mereka sudi menghantarkan kami ke Bandar Seri Begawan.

tamu kianggeh

Setelah menjamah makanan tengahari yang sama seperti semalam iaitu Kailan Ikan Masin, telur dan milo ais berharga BND4.70, kami meneruskan perjalanan ke Kuala Lurah dengan menaiki bas berhawa dingin bernombor 48. Ia cuma mengambil masa kira-kira 45 minit dengan kos BND1.00 dan sampai ke pintu sempadan Kuala Lurah Limbang. Cikgu Bad menghadapi masalah kerana tidak membawa pas perjalanan terhad, namun ia berjaya diselesaikan kerana status guru dipandang tinggi di sini.

Kami mendapat maklumat yang salah mengatakan bahawa terdapat bas dari Kuala Lurah ke Limbang, sebenarnya langsung tidak ada!. Kita sebenarnya harus menaiki teksi ke sana, masalahnya tiada teksi di sini selepas pukul 5.00 petang!, setelah berunding dengan penduduk sini aku berjaya mendapatkan teksi sapu dengan kos RM50.00 untuk ke Limbang sejauh 41km.

Limbang aku kira hampir sebesar Teluk Intan membolehkan kita untuk terus ke Labuan melalui jalan air selama 2 jam ataupun ke Kota Kinabalu melalui jalan darat (Temburong-Brunei)selama 3 jam. Limbang agak istimewa kerana ia terletak ditengah-tengah Brunei menyebabkan kebanyakan penduduk di sini mempunyai pssport antarabangsa untuk ke Kota Kinabalu mahupun ke Miri. Kami tinggal di Hotel Purnama berstatus 3 bintang dengan kos RM70.00 setelah mendapat keistimewaan sebagai pegawai kerajaan.

Hari ketiga aku berjaya mendapatkan kereta sapu untuk balik ke Miri dengan pertolongan kawan-kawan yang bermaustatin di Limbang. Aku mengambil keputusan ini supaya ia lebih cepat kerana menggunakan jalan pintas, proses imigresen yang cepat dan juga mahu melihat jalan di bahagian pedalaman berbanding mennyusur laut sebelum ini. Tidak banyak permandangan yang menarik melalui jalan ini namun ia sangat cepat kerana melalui jalan kampung tanpa perlu melalui Seria dan Kuala Belait, berbaloi dengan wang RM50.00 yang dilaburkan.

Note :
*Terdapat tol di Jambatan Rasau, motosikal BND1.00, kereta BND5.00, van BND10.00 dan bas BND20.00.
*Pengangkutan awan adalah perkara yang sukar di sini.
*Limbang tersepit di antara Brunei.
*Baginda Sultan Brunei pernah menuntut di Victoria Institution dan Maktab Perguruan Sultan Idris.
*Setiap sms yang diterima dan dihantar kan dikenakan RM2.00.
*Kebanyakan rumah di sini tidak berpagar.
*Radio Brunei menyiarkan lagu Malaysia seperti Allleycats dan Uji Rashid.
*Baginda Sultan menjadi idola rakyatnya.
*Tiada bayaran dikenakan untuk masuk ke dalam muzium dan seumpamannya.
*Terdapat ramai pekerja asing di sini seperti di Malaysia.

http://maswafi.blogspot.com/2010/02/blog-post.html

Friday, 12 September 2014

Hike and Trails to Bukit Subok Park

WANT to be rewarded with a majestic view of the Brunei Sultanate’s iconic water village and the capital after working out a sweat?
Then the Brunei Bukit Subok Recreation Park and Forest Reserve, with an area of 15 hectares and located about one kilometre from the city centre, is the ideal place to be.
To get to hike the Bukit Subok top, there are two routes to trails and hike— either a challenging steep flight of stairs of about two kilometres to the peak or a long trek with a gradual climb. However, the latter is currently undergoing construction and isn’t advisable for trekking at the moment.
The first route requires one to climb around 600 steps, each varying in height, to the top, providing ample workout especially at brisk pace.
At the top, stunning view of the Brunei bay and its surrounding vistas including Istana Nurul Iman awaits.
From the peak, you can take a path which will lead you to a hanging bridge and a second observation post, which also offers a breathtaking view of the capital and if you can reach it before the crack of dawn, you’d get a scenic view of the sunrise.
The path also leads to the starting point but as it is connected to route two, it isn’t possible to go beyond the post at the moment.
Aside from hiking, the park offers resting huts, where visitors can rest their weary feet after the long trek to the top or for a well-deserved picnic.
A few words of caution, the park isn’t as well-maintained as it was during its heyday. Some of the rails are broken and paths are marred with moss, foliage and falling branches making the ground slippery, therefore it is advisable to enter the park accompanied by a friend and  armed with a walking stick and a pair of sturdy shoes.
In addition, there are a few graves around the park. As a sign of respect for the departed, it is advisable for visitors not to touch or disturb these resting places.
The proximity to the centre of the city and a purple line bus stop at the foot of the hill, which is near the entrance, makes the park an idyllic place to exercise and to take in the wonderful sights.
So, whether you’re a health enthusiast, thrill-seeker, a photographer or just a curious passerby, Bukit Subok Recreational Park and Forest Reserve offers you more than just a hike.
The Brunei Times 
http://mail.bruneitimes.com.bn/happenings/2014/08/31/subok-glimspeof-capital

Bukit Subok bridge
Bukit Subok bridge

Sunday, 10 August 2014

Luagan Lalak Forest Recreation Park


Luagan Lalak Forest Recreation Park

Drive to the south eastern part of Brunei’s beautiful interior and stop by Tutong town. 
Visit the “Luagan lalak” a serene peaceful natural alluvial fresh water swamp 
(which looks like a lake). At Labi, you can see vast rice field, green orange farm, 
papaya farm and many other local fruit trees. 

Upon arrival at Labi, we will visit a tribal longhouse called “Rumah Panjang”. 
It belongs to a tribe called “Iban” which was once known as the fierce 
head hunter of Borneo. At the longhouse, learn about their lifestyle and 
handicraft that they made.

25 kilometres from Sungai Liang Forest Recreation Park is 
Luagan Lalak Forest Recreation Park.  Location at Labi Belait District. 
It covers an area of about 270 hectares, within the Labi Hills Forest Reserve.


How to get hereDrive all the way to Sungai Liang and then take
the left turn towards Labi
and you are on the Labi Road.
The park is 25km up Labi Road.
This Luagan Lalak Forest Recreation Park features an alluvial 
freshwater swamp or ‘empran’. In drier months, the water level usually 
recedes drastically, and the valley is covered by a field of sedges, 
mainly Lepironia species. This occurrence is very rare in the country, 
or for that matter, in the whole island of Borneo.


This Luagan Lalak Forest Recreation Park has been built with amenities 
for the easy use of visitors.  Shelters, footpaths and a wooden bridge of 
200 meters spans across the lake can be seen. Further development 
and additional facilities are being proposed by the Forestry Department 
under the Ninth National Development Plan.


Facilities
  • Huts
  • BBQ pits
  • Public toilets
  • Wooden walkway
http://www.forestry.gov.bn/prk_luangan_lalak.htm
http://shimworld.wordpress.com/2012/04/12/taman-rekreasi-hutan-luagan-lalak-panorama/
http://rezwati.blogspot.com/2014/08/luagan-lalak.html

Luagan Lalak Forest Recreation Park

Luagan Lalak Forest Recreation Park

Luagan Lalak Forest Recreation Park

Luagan Lalak Forest Recreation Park


Sunday, 3 August 2014

Fishing Catfish at Kp Bukit Puan

Together with friends we are fishing for catfish in the village of Bukit Puan Labi. We set off from Bandar Seri Begawan at 5.30 am, stop at Kg Telisai  for drink in, to Kg Bukit Puan about 6 am.

We used a small boat with a powerful engine 5 horses, after fishing at some point. We find there is a engine problem and its end we had to pull back the boat people who cross the village.

This is our catch.

Fishing Catfish at Kp Bukit Puan

Fishing Catfish at Kp Bukit Puan

Fishing Catfish at Kp Bukit Puan

http://mahmudihla.blogspot.com/2010/11/141110-mancing-ikan-baung-di-kg-bukit.html#!/tcmbck

Tuesday, 22 July 2014

Pulau Selirong Forest Recreation Park

His Royal Highness The Crown Prince Haji Al Muhtadee Billah of Brunei Darussalam at pulau selirong
His Royal Highness The Crown Prince Haji Al Muhtadee Billah of Brunei Darussalam at Pulau Selirong

Pulau Selirong Forest Recreation Park is one of the amazing forest parks in Brunei Darussalam. It is situated in the outer southeast-ward reach of the Brunei Bay and covers a total area of 2,566 hectare of largely pristine mangrove forest. This Pulau Selirong Forest Recreation Park is accessible only by means of commercial motorised boats.

Entering this Pulau Selirong Forest Recreation Park is an experience itself. The meandering water channel in the Pulau Selirong Forest Recreation Park is lined with bakau trees – reputed to be the largest in the region – propped up by a labyrinth of stilt roots: or laced by patches of undisturbed nipah palms. The island also harbours a wide variety of interesting wildlife that includes unique mammals, colourful resident and migratory birds, rare reptiles and fishes and crustaceans.


Pulau Selirong Recreational Park

Pulau (Island) Selirong situated in the vicinity of Brunei Bay has an area of more than 2,200 hectares. The island is also covered with a rich variety of plants in all sorts of sizes including mangrove trees whose trunks are reputedly bigger than any found in neighbouring countries. The mangrove's wood is a valuable material in the building industry where it is used for piling especially in muddy soil. It is also burnt to make charcoal.

The fauna in the island is even more exotic. It has among others the flying lemur. And if one is in luck, it is usual to see them soaring from tree to tree.
The facilities in the island include among others two-kilometres of boardwalks, four berths, several platforms for briefing visitors, huts and observation towers.

The journey to the island may take slightly more than an hour. However, due to the shallow nature of the water leading to the island, the rest of the short distance of travel will have to be made by smaller boats. Trips to the Island are best booked through one of the tour operators

There are jetties in different parts of the island which provide mooring facilities for boats carrying passengers to the island.


45 minutes away from Muara by boat, Pulau Selirong is fondly known for its immaculate
mangrove forest. The facilities on the island include a two-kilometre boardwalk, four berths
and several platforms for briefing visitors, in addition to a number of huts and observation

tower


Pulau Selirong is on the other side of Brunei ie Temburong, accessible only by boat... takes about 1 hr from BSB .... best to go with a tour operator as place is really isolated and need a guide.... primarily mangroves and palms, and proboscis monkeys plus other wildlife... need minimum 4 hrs, plus insects repellents.
Alternative is Damuan River tour, adjacent to palace and along Brunei river......

Pulau Selirong, an island forest reserve located in the Brunei Bay 
near Temburong, Brunei. 

Selirong Island is Brunei's largest island covering 2566 hectares in total land size. To be known as the best tropical mangrove forest in south east asia i.e. the mangrove amongst the oldest in the world with tree trunks reputedly bigger than neighbouring countries
- home of amazing flora & fauna species
- 95% mangrove forests are tidal swamps
- bakau minyak (rhizophora apiculata)
- bakau kurap (rhizophora mucronata)
- linggadai (bruguiera gymnorrhiza)
- lobsters mounds usually covered by piai fern (acrostichum aureum) abound in areas occupied by the xylocarpus granatum (nyireh mangrove)
- numerous semi-permanent lakes
- one of the last mangrove areas with all major habitats & forest types nature on earth
- bebarahan, belais, ketam, kerapu, ketambak, kitang, kurau, languran, pari, selungsong, sembilang, tabana, umpak & ungah

http://www.forestry.gov.bn/prk_selirong.htm


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...