Monday 14 July 2014

Brunei Holidays : From Miri Serawak to Kuala Belait Brunei

Brunei Holidays : Explore Kuala Belait and Seria in Brunei by bus from Miri Serawak Malaysia estimate 40 km. Before reach The Bandar Seri Begawan, lets stop by on Kuala Belait.
Brunei Map
Brunei Map
Jika anda ingin menggunakan pengangkutan awam.. Intra-City Public Bus menyediakan perkhidmatan sebanyak 5 kali sehari untuk ke Kuala Belait.. Anda hanya perlu ke Miri Bus Station di Jalan Padang.. menaiki bas hingga ke Sungai Tujuh Border Check Point untuk penukaran bas dan melepasi immigration untuk pengesahan passport..

Dan aku tak pasti kalau syarikat bas besar seperti Biaramas, Suria Bas Express dan Borneo Highway Express ada memberi perkhidmatan bas untuk ke Kuala Belait atau Seria dari Bandar Miri.. Yang pasti ke Bandar Seri Begawan memang banyak.. oh ya.. untuk lesen memandu Malaysia anda tidak perlu untuk menukar kepada lesen antarabangsa untuk memandu di Brunei  :D
Miri to Brunei and Brunei to Miri.
 
brunei to miri
Brunei to Miri 
Asean Bridge Kuala belait
Asean Bridge Kuala belait
Highway before Sungai Tujuh Immigration Check Point
Highway before Sungai Tujuh Immigration Check Point
resi Tol Jambatan Rasau
resi Tol Jambatan Rasau
Teapot Monument
Teapot Monument 
Kami memulakan perjalanan seawal pagi dan menukar duit di Boulevard Mall RM 2.50 - BD 1.00.. aku tukar RM 140.00 dapat dalam BD 55.00.. sekadar cukup untuk di guna di Bandar Seri Begawan nanti.. Perjalanan melepasi Jambatan Asean.. Dan melepasi Tol dengan bayaran yang mencekik darah RM 10.00.. sebelum sampai di Sungai Tujuh Immigration Check Point..

Mosque in Kuala Belait
Mosque in Kuala Belait
Alhamdulillah urusan passport yang amat mudah dengan pihak immigration Malaysia dan Brunei.. tiada banyak soalan.. dan yang seronok pegawai immigration Brunei sempat membuat jenaka pada aku kerana lupa untuk memulangkan pen beliau selepas mengisi form.. baik dan spotting.. sebab selama ni dengar orang kata pegawai dia sombong tapi tidak bagi aku..

source :
http://timetravelafif.blogspot.com/2014/01/brunei-part-1-jalan-jalan-di-kuala.html

1 comment:

  1. Brunei Holidays : From Miri Serawak to Kuala Belait Brunei

    ReplyDelete

Brunei Share : The legends surrounding of Bukit Tempayan Pisang

The legends surrounding Bukit Tempayan Pisang can be promoted to attract tourists. This suggestion was yesterday made by Minister of Hom...